sunnuntai 3. lokakuuta 2010

Vysehrad

Olipa vaihteeksi mukava päivä! Olimme kämppikseni Adan kanssa Vysehradin kaupunginosassa, jossa suuri puisto, salaperäisiä käyttäviä ja Goottilainen katedraali haustausmaineen. Tänään siellä oli myös parkouraajia ja ainakin yksi itsensäpaljastelija. Syysilmassa tepastelun jälkeen käytiin syömässä, ja tsekkiläinen täytti massun tehokkaasti. Halusin kokeilla viimein dumpligeja (en tiedä miksi kutsua niitä suomeksi), joita tyypillisimmin syödään gulassin kanssa, mutta koska en ole lihansyöjä valitsin pääruokalajiksi uppopaistettua juustoa ja tartar-kastikkeella. Olen nyt innostunut entistä enemmän oppimaan tsekkiä kun minulla on henkilökohtainen opettaja, tosin saataan omaksua pienen slovakki-aksentin, mutta se kuulemma kuullostaa vain  söpöltä. Metroa odotessakin aika kuluu rattoisasti kun kyselen miten sanoa tämä tai tuo ja opettajallakin on kuulemma hauskaa. Kämppis on  "spolubyblicí", "jdeme metrem" menemme metrolla. Olen myös iloinen kun löysin viime viikolla takin ja myssyn Ziskovista yhdestä Secon hand -liikkeestä. Otin niistäkin kuvan, meidän huoneessahan ei siis ole kuin pikkuriikkinen peili, ja kaikillahan on ikivä minun pärstääni....Eikö?













Huomenna on sitten ensimmäinen luento! Aiheena on Hollywood-elokuvien populismi, ja siihen kätketty ideologia, eli ihan mielenkiintoista  kamaa. Minulla on myös englannin kurssi journalistiikan opiskelijoille, ehkä se on ihan hyödyllinen nyt kun siis sitä täällä opiskelen. Englannin puhuminen menee kuitenkin nykyisin jouhevasti: joskus kuukausi sitten olin vähän epävarma,  mutta nyt kaikki sanoo, että puhun sujuvasti. Jee! Nyt kuuntelen Sigur rosia, joka ei ihan riitä peittämään käytävältä kantautuvaa mölyä, mutta olen alkanut hieman sopeutua. En kyllä tajua miksi kaverien nimien toistelu varioiduilla örinä-äänillä ja huulten pärisyttäminen on niin vinkeää, mutta tanssinan minäkin käytävällä eilen. Dobrou noc!

2 kommenttia:

  1. Noniin, pistit sitten tuon että voi näin anonakin kirjoitella tänne :) kuvia on aina mukava saada, saa vähän käsitystä että millainen sää siellä on ja minkälaisessa(hajoavassa) paikassa elät. :)

    t: Helmi

    VastaaPoista
  2. Paras oli kyllä "ja ainakin yksi itsensäpaljastelija" :D. Ja jeee!! Sigur Rós on kyllä mahtavaa, oon yrittäny löytää levyjä kaupoista mut ei löydy just niitä mitä haluisin.

    VastaaPoista